Local is the new Black är en gemensam satsning över landet där stadskärnor går samman för att sätta fokus på den lokala handeln. Detta under Black Friday, den tiden på året när den lokala handeln konkurrerar som mest mot e-handeln. Vi lyfter våra lokala eldsjälar och sätter fokus på den fantastiska service och det bemötande som våra handlare, krögare och andra företagare i stadskärnorna är oroligt duktiga på. Fysisk handel handlar mycket om att skapa relationer med kunder och att värna om att ge besökaren en unik upplevelse och det vill vi lyfta i den här kampanjen. En nationell satsning med lokal förankring Alla deltagande stadskärnor anpassar sin marknadsföring och sina aktiviteter efter sin verksamhet, plats och förutsättningar. Därför blir det en fantastisk variation bland insatserna och kreativiteten flödar runt om i landet, samtidigt som utbytet mellan stadskärnorna stärks via det gemensamma budskapet och arbetet. Det finns en väldig kraft bland samverkansorganisationerna i stadskärnorna runtom i landet, vilket framhävs tydligt i Local is the new Black. Handla hållbart Local is the new Black uppmuntrar människor att handla lokalt, att inte bara shoppa på nätet utan att faktiskt fortsätta stödja sina lokala handlare för att minska miljöpåverkan av transporter och bidra till den ekonomiska och sociala hållbarheten i närområdet. Att mycket förändrats på kort tid ser vi genom bland annat förändrade konsumtionsmönster och nya köpbeteenden. Frågor som rör hållbarhet och lokal handel diskuteras i flera forum. Genom att handla lokalt bidrar man till sin stads- eller handelsplats utveckling bland annat genom minskade transporter, klimatsmartare returer och mindre förpackningsmaterial. Att handla lokalt minskar också risk för överkonsumtion och kanske hittar kunden något närproducerat eller second hand. Eller något som kan provas på plats för att minska onödiga returer. Dessutom får kunden möjlighet att lukta, känna och klämma på plats och erbjuds personlig service.here to edit.
Här presenteras de nominerade i för sin insats under 2019. Vinnarna presenteras på Näringslivets galafesten den 21 mars. All information om festen tex de andra nominerade i övriga kategorier hittar du på: naringslivetsgalafest.se Årets Butik
Årets butiksmedarbetare
Foto: G40 Studio Johan Gustafsson
Även i år strömmade folk till och anslöt till denna härliga konstrunda som pågick i ungefär 90 minuter. Nästan alla konstnärer fanns på plats och beskrev sina verk. Vi hoppas att både konstnärer och besökare kommer tillbaka nästa år och förgyller kulturveckan och Nynäshamns centrum. Missade du vår konstrunda i år har du chansen att se lite av den i vårt bildspel. Gå konstrundan själv när som helst under veckan, kartor finns i medverkande butiker, eller följ med oss och konstnärerna lördag den 12 oktober kl 13. Vi startar vid "Paddan" i korsningen Fredsgatan/Centralgatan och går sedan runt i stan och hör konstnärerna säga ett par ord om sin konst. Vid Tygmans bjuds vi på kaffe!
Väl mött!
Flera butiker håller öppet under första maj för att fira vårens ankomst och ge dig möjlighet att shoppa lokalt. Ta chansen och visa att det uppskattas genom att ta dig ner på stan den 1 maj! Vissa butiker har öppet 10-14 andra 11-15 och så har vi några verksamheter med längre tider. Observera att fler än dessa troligtvis har öppet.
|